У оквиру међународног пројекта ODYSSEY (Erasmus+) реализован је програм обуке наставника осам средњих школа из примене дебате оксфордског типа у настави предмета природних и техничких наука. Наставници ће формирати и наредних месеци обучавати научне дебатне тимове који ће одмерити снаге на великом националном такмичењу крајем априла 2020. године.
У Научном клубу у Београду, у понедељак, 4. новембра, Центар за промоцију науке je за наставнике осам средњих школа организовао једнодневни програм обуке из примене дебата оксфордског типа у настави природних и техничких школских предмета. Обука је реализована под окриљем међународног пројекта ODYSSEY (Oxford Debates for Youths in Science Education), чији конзорцијум, осим Центар за промоцију науке, чине и Институт за геофизику Пољске академије наука из Варшаве (Пољска), Центар за откривање енергије из Талина (Естонија) и Хеленски институт за реторику и комуникацију из Пиреја (Грчка).
Обуци је присуствовало 17 наставника из осам средњих школа: Шесте београдске гимназије, Седме београдске гимназије, Четрнаесте београдске гимназије, Прве крагујевачке гимназије, Електротехничке школе „Никола Тесла“, Гимназије „Светозар Марковић“ из Ниша, Основне и средње школе са домом ученика „Перо Кузмјак“ из Руског Крстура и Економско-трговачке школе „Паја Маргановић“ из Панчева. Током наредних месеци наставници ће оформити школске дебатне тимове, обучиће их и припремити за национално такмичење у дебатовању о научним темама које ће бити организовано крајем априла 2020.
Присутнима се најпре обратио Иван Умељић, руководилац Сектора за издаваштво и медијску продукцију ЦПН-а и национални координатор пројекта ODYSSEY. Он је учесницима представио пројекат, његове циљеве и партнере, а затим је изложио теме о којима ће ученици дебатовати и упознао наставнике са садржајем образовних пакета и агендом пројектних активности.
Потом је Маја Кескинов, стручни сарадник на пројекту ODYSSEY, говорила о вештинама комуникације и упознала присутне са садржином наставних планова о комуникацији, логици и структури научних објашњења.
Марија Мершник, такође стручни сарадник на пројекту, представила је наставницима, будућим реализаторима пројекта у школама, апликацију Mentimeter путем које публика може гласати за један од дебатних тимова и упутство за њено коришћење.
У другом делу обуке, дебатни тренери Отворене комуникације са богатим међународним искуством Илија Иванишевић и Милош Марјановић најпре су упознали наставнике са кратким историјатом дебате, њеним основним појмовима, али и кратким прегледом развоја и различитим дебатним форматима. Иванишевић и Марјановић су објаснили шта све подразумева формат дебате оксфордског типа: каква су његова правила; каква је структура дебате и улога говорника у њој; како изгледа формат дебате у учионици, а како такмичарски формат дебате.
Дебатни тренери су се затим осврнули на проблем аргументације и њене изградње и структуре, уз излагање примера добро развијених аргумената. У последњем сегменту обуке изведена је симулација дебате у трајању једног школског часа коју су модерирали Иванишевић и Марјановић, а наставници су се опробали у улози дебатера, судија и евидентичара.
У пројекту ODYSSEY (Erasmus+) учествују партнери из четири државе: Институт за геофизику Пољске академије наука (Пољска), Центар за промоцију науке (Србија), Центар за откривање енергије (Естонија) и Хеленски институт за проучавање реторике и комуникације (Грчка). Пројектом ODYSSEY руководи партнер из Пољске, а улогу координатора у Србији обавља Центар за промоцију науке. Овај пројекат, који финансира Европска комисија кроз програм Erasmus+, отпочео је у октобру 2018. године и траје до марта 2021. године.
Идеја која стоји у основи пројекта ODYSSEY јесте да се кроз неговање реторичких вештина подржава развој критичког мишљења код ученика, да се они оспособе за коришћење различитих извора сазнања, као и за проверу њихове веродостојности, уз истицање значаја грађанског васпитања и ширење толеранције и демократских вредности.
Циљ овог пројекта јесте да развије вештине аргументације и повећа интересовање за предмете из области природних наука, технологије, технике и математике (енгл. STEM ‒ Science, Technology, Engineering and Mathematics) код младих узраста између 13 и 19 година кроз организовање дебатних такмичења на теме из научних области.