Одржана обука за наставнике у оквиру пројекта ODYSSEY

Одржана обука за наставнике у оквиру пројекта ODYSSEY

У оквиру међународног пројекта ODYSSEY (Erasmus+) реализован је програм обуке наставника осам средњих школа из примене дебате оксфордског типа у настави предмета природних и техничких наука. Наставници ће формирати и наредних месеци обучавати научне дебатне тимове који ће одмерити снаге на великом националном такмичењу крајем априла 2020. године.

 У Научном клубу у Београду, у понедељак, 4. новембра, Центар за промоцију науке je за наставнике осам средњих школа организовао једнодневни програм обуке из примене дебата оксфордског типа у настави природних и техничких школских предмета. Обука је реализована под окриљем међународног пројекта ODYSSEY (Oxford Debates for Youths in Science Education), чији конзорцијум, осим Центар за промоцију науке, чине и Институт за геофизику Пољске академије наука из Варшаве (Пољска), Центар за откривање енергије из Талина (Естонија) и Хеленски институт за реторику и комуникацију из Пиреја (Грчка).

Обуци је присуствовало 17 наставника из осам средњих школа: Шесте београдске гимназије, Седме београдске гимназије, Четрнаесте београдске гимназије, Прве крагујевачке гимназије, Електротехничке школе „Никола Тесла“, Гимназије „Светозар Марковић“ из Ниша, Основне и средње школе са домом ученика „Перо Кузмјак“ из Руског Крстура и Економско-трговачке школе „Паја Маргановић“ из Панчева. Током наредних месеци наставници ће оформити школске дебатне тимове, обучиће их и припремити за национално такмичење у дебатовању о научним темама које ће бити организовано крајем априла 2020.

Присутнима се најпре обратио Иван Умељић, руководилац Сектора за издаваштво и медијску продукцију ЦПН-а и национални координатор пројекта ODYSSEY. Он је учесницима представио пројекат, његове циљеве и партнере, а затим је изложио теме о којима ће ученици дебатовати и упознао наставнике са садржајем образовних пакета и агендом пројектних активности.

Потом је Маја Кескинов, стручни сарадник на пројекту ODYSSEY, говорила о вештинама комуникације и упознала присутне са садржином наставних планова о комуникацији, логици и структури научних објашњења.

Марија Мершник, такође стручни сарадник на пројекту, представила је наставницима, будућим реализаторима пројекта у школама, апликацију Mentimeter путем које публика може гласати за један од дебатних тимова и упутство за њено коришћење.

У другом делу обуке, дебатни тренери Отворене комуникације са богатим међународним искуством Илија Иванишевић и Милош Марјановић најпре су упознали наставнике са кратким историјатом дебате, њеним основним појмовима, али и кратким прегледом развоја и различитим дебатним форматима. Иванишевић и Марјановић су објаснили шта све подразумева формат дебате оксфордског типа: каква су његова правила; каква је структура дебате и улога говорника у њој; како изгледа формат дебате у учионици, а како такмичарски формат дебате.

Дебатни тренери су се затим осврнули на проблем аргументације и њене изградње и структуре, уз излагање примера добро развијених аргумената. У последњем сегменту обуке изведена је симулација дебате у трајању једног школског часа коју су модерирали Иванишевић и Марјановић, а наставници су се опробали у улози дебатера, судија и евидентичара.

У пројекту ODYSSEY (Erasmus+) учествују партнери из четири државе: Институт за геофизику Пољске академије наука (Пољска), Центар за промоцију науке (Србија), Центар за откривање енергије (Естонија) и Хеленски институт за проучавање реторике и комуникације (Грчка). Пројектом ODYSSEY руководи партнер из Пољске, а улогу координатора у Србији обавља Центар за промоцију науке. Овај пројекат, који финансира Европска комисија кроз програм Erasmus+, отпочео је у октобру 2018. године и траје до марта 2021. године.

Идеја која стоји у основи пројекта ODYSSEY јесте да се кроз неговање реторичких вештина подржава развој критичког мишљења код ученика, да се они оспособе за коришћење различитих извора сазнања, као и за проверу њихове веродостојности, уз истицање значаја грађанског васпитања и ширење толеранције и демократских вредности.

Циљ овог пројекта јесте да развије вештине аргументације и повећа интересовање за предмете из области природних наука, технологије, технике и математике (енгл. STEM ‒ Science, Technology, Engineering and Mathematics) код младих узраста између 13 и 19 година кроз организовање дебатних такмичења на теме из научних области.

Остале активности

Politika upravljanja kolačićima

Kolačići su male tekstualne datoteke koje se koriste kako bi korisničko iskustvo na veb-sajtovima bilo efikasnije. Zakonom je predviđeno da možemo čuvati kolačiće na vašem uređaju ako su strogo neophodni za rad ovog sajta. Za sve ostale tipove kolačića nam je potrebna vaša saglasnost. Saznajte više o tome kako obrađujemo lične podatke iz naše Politike privatnosti.