U okviru međunarodnog projekta ODYSSEY (Erasmus+) realizovan je program obuke nastavnika osam srednjih škola iz primene debate oksfordskog tipa u nastavi predmeta prirodnih i tehničkih nauka. Nastavnici će formirati i narednih meseci obučavati naučne debatne timove koji će odmeriti snage na velikom nacionalnom takmičenju krajem aprila 2020. godine.
U Naučnom klubu u Beogradu, u ponedeljak, 4. novembra, Centar za promociju nauke je za nastavnike osam srednjih škola organizovao jednodnevni program obuke iz primene debata oksfordskog tipa u nastavi prirodnih i tehničkih školskih predmeta. Obuka je realizovana pod okriljem međunarodnog projekta ODYSSEY (Oxford Debates for Youths in Science Education), čiji konzorcijum, osim Centar za promociju nauke, čine i Institut za geofiziku Poljske akademije nauka iz Varšave (Poljska), Centar za otkrivanje energije iz Talina (Estonija) i Helenski institut za retoriku i komunikaciju iz Pireja (Grčka).
Obuci je prisustvovalo 17 nastavnika iz osam srednjih škola: Šeste beogradske gimnazije, Sedme beogradske gimnazije, Četrnaeste beogradske gimnazije, Prve kragujevačke gimnazije, Elektrotehničke škole „Nikola Tesla“, Gimnazije „Svetozar Marković“ iz Niša, Osnovne i srednje škole sa domom učenika „Pero Kuzmjak“ iz Ruskog Krstura i Ekonomsko-trgovačke škole „Paja Marganović“ iz Pančeva. Tokom narednih meseci nastavnici će oformiti školske debatne timove, obučiće ih i pripremiti za nacionalno takmičenje u debatovanju o naučnim temama koje će biti organizovano krajem aprila 2020.
Prisutnima se najpre obratio Ivan Umeljić, rukovodilac Sektora za izdavaštvo i medijsku produkciju CPN-a i nacionalni koordinator projekta ODYSSEY. On je učesnicima predstavio projekat, njegove ciljeve i partnere, a zatim je izložio teme o kojima će učenici debatovati i upoznao nastavnike sa sadržajem obrazovnih paketa i agendom projektnih aktivnosti.
Potom je Maja Keskinov, stručni saradnik na projektu ODYSSEY, govorila o veštinama komunikacije i upoznala prisutne sa sadržinom nastavnih planova o komunikaciji, logici i strukturi naučnih objašnjenja.
Marija Meršnik, takođe stručni saradnik na projektu, predstavila je nastavnicima, budućim realizatorima projekta u školama, aplikaciju Mentimeter putem koje publika može glasati za jedan od debatnih timova i uputstvo za njeno korišćenje.
U drugom delu obuke, debatni treneri Otvorene komunikacije sa bogatim međunarodnim iskustvom Ilija Ivanišević i Miloš Marjanović najpre su upoznali nastavnike sa kratkim istorijatom debate, njenim osnovnim pojmovima, ali i kratkim pregledom razvoja i različitim debatnim formatima. Ivanišević i Marjanović su objasnili šta sve podrazumeva format debate oksfordskog tipa: kakva su njegova pravila; kakva je struktura debate i uloga govornika u njoj; kako izgleda format debate u učionici, a kako takmičarski format debate.
Debatni treneri su se zatim osvrnuli na problem argumentacije i njene izgradnje i strukture, uz izlaganje primera dobro razvijenih argumenata. U poslednjem segmentu obuke izvedena je simulacija debate u trajanju jednog školskog časa koju su moderirali Ivanišević i Marjanović, a nastavnici su se oprobali u ulozi debatera, sudija i evidentičara.
U projektu ODYSSEY (Erasmus+) učestvuju partneri iz četiri države: Institut za geofiziku Poljske akademije nauka (Poljska), Centar za promociju nauke (Srbija), Centar za otkrivanje energije (Estonija) i Helenski institut za proučavanje retorike i komunikacije (Grčka). Projektom ODYSSEY rukovodi partner iz Poljske, a ulogu koordinatora u Srbiji obavlja Centar za promociju nauke. Ovaj projekat, koji finansira Evropska komisija kroz program Erasmus+, otpočeo je u oktobru 2018. godine i traje do marta 2021. godine.
Ideja koja stoji u osnovi projekta ODYSSEY jeste da se kroz negovanje retoričkih veština podržava razvoj kritičkog mišljenja kod učenika, da se oni osposobe za korišćenje različitih izvora saznanja, kao i za proveru njihove verodostojnosti, uz isticanje značaja građanskog vaspitanja i širenje tolerancije i demokratskih vrednosti.
Cilj ovog projekta jeste da razvije veštine argumentacije i poveća interesovanje za predmete iz oblasti prirodnih nauka, tehnologije, tehnike i matematike (engl. STEM ‒ Science, Technology, Engineering and Mathematics) kod mladih uzrasta između 13 i 19 godina kroz organizovanje debatnih takmičenja na teme iz naučnih oblasti.