Povodom Dana Evrope, Centar za promociju nauke učestvovao u organizaciji konferencije o inovacijama i preduzetništvu
U Beogradu, u četvrtak, 10. maja, održana je konferencija o inovacijama i preduzetništvu, koju je povodom Dana Evrope šesti put po redu organizovao Fakultet za ekonomiju, finansije i administraciju uz podršku Delegacije Evropske unije u Srbiji, Kancelarije za evropske integracije i Centra za promociju nauke.
Na godišnjoj konferenciji čija je tema „Inovacije i preduzetništvo: alati za uspeh na tržištu EU“, učestvovali su brojni uvaženi gosti iz sveta politike, ambasadori, evropske diplomate i brojni drugi stručnjaci iz obrazovanja, biznisa i uopšte javnog života Srbije i Evrope. Oni su govorili o inovacijama i preduzetništvu kao alatima za uspeh na tržištu Evropske unije.
Skup je otvorila doc. dr Milica Delević, direktorka Kancelarije za evropske integracije, Mete Kjuel Nilsen, ambasadorka Danske u Srbiji, Vensen Dežer, ambasador EU u Srbiji i prof. dr Goran Pitić, predsednik saveta Fakulteta za ekonomiju, finansije i administraciju.
O politici inovacija u Srbiji na skupu je govorila i direktorka Centra za promociju nauke mr Aleksandra Drecun koja je navela podatke istraživanja urađenog za CPN po kojima 91 odsto građana ne zna ni za jedan naučni projekat koji je finansiran iz javnih sredstava. Po istom istraživanju, tek svaki drugi građanin Srbije može da se seti neke naučne institucije.
Rezultati istraživanja na reprezentativnom uzorku, koji će u celosti tek biti predstavljeni, pokazali su i da trećina roditelja ne želi da im se deca bave naukom, tehnologijom i inžinjerstvom, a osam odsto je protiv toga da im se deca upišu na studije inženjerstva, nauke i matematike, kazala je Aleksandra Drecun.
S druge strane, navela je ona, oko 95 odsto stanovništva smatra da je razvoj nauke i tehnologije dobar za zemlju.
Šef Delegacije EU u Srbiji Vensan Dežer je ocenio da se u Srbiji preduzimaju napori u oblasti inovacione politike, ali da je za rezultate potrebno veće angažovanje. „Problem je kad treba da se pređe na delo“, istakao je Dežer, navodeći podatak da se za podsticanje inovacija u Srbiji ulaže ukupno 0,3 odsto bruto domaćeg proizvoda, dok je optimalno oko tri odsto. Dežer je istakao da inovacije nisu bitne isključivo za unapređenje konkurentnosti preduzeća i izlazak iz ekonomske krize, već i kao odgovor na brojne izazove – suočavanje sa klimatskim promenama, smanjenje troškova energetike, obezbeđenje hrane za sve građane, i starenje stanovništva.
Predstavnik Ministarstva za prosvetu i nauku Viktor Nedović rekao je da su od 2005. godine, kada je usvojen Zakon o inovacijama, raspisana četiri poziva za podršku inovacijama, odnosno razvoj proizvoda, usluga i procesa, u ukpunom iznosu od sedam miliona evra.