Održana obuka za nastavnike u okviru projekta ODYSSEY

Održana obuka za nastavnike u okviru projekta ODYSSEY

U okviru međunarodnog projekta ODYSSEY (Erasmus+) realizovan je program obuke nastavnika osam srednjih škola iz primene debate oksfordskog tipa u nastavi predmeta prirodnih i tehničkih nauka. Nastavnici će formirati i narednih meseci obučavati naučne debatne timove koji će odmeriti snage na velikom nacionalnom takmičenju krajem aprila 2020. godine.

 U Naučnom klubu u Beogradu, u ponedeljak, 4. novembra, Centar za promociju nauke je za nastavnike osam srednjih škola organizovao jednodnevni program obuke iz primene debata oksfordskog tipa u nastavi prirodnih i tehničkih školskih predmeta. Obuka je realizovana pod okriljem međunarodnog projekta ODYSSEY (Oxford Debates for Youths in Science Education), čiji konzorcijum, osim Centar za promociju nauke, čine i Institut za geofiziku Poljske akademije nauka iz Varšave (Poljska), Centar za otkrivanje energije iz Talina (Estonija) i Helenski institut za retoriku i komunikaciju iz Pireja (Grčka).

Obuci je prisustvovalo 17 nastavnika iz osam srednjih škola: Šeste beogradske gimnazije, Sedme beogradske gimnazije, Četrnaeste beogradske gimnazije, Prve kragujevačke gimnazije, Elektrotehničke škole „Nikola Tesla“, Gimnazije „Svetozar Marković“ iz Niša, Osnovne i srednje škole sa domom učenika „Pero Kuzmjak“ iz Ruskog Krstura i Ekonomsko-trgovačke škole „Paja Marganović“ iz Pančeva. Tokom narednih meseci nastavnici će oformiti školske debatne timove, obučiće ih i pripremiti za nacionalno takmičenje u debatovanju o naučnim temama koje će biti organizovano krajem aprila 2020.

Prisutnima se najpre obratio Ivan Umeljić, rukovodilac Sektora za izdavaštvo i medijsku produkciju CPN-a i nacionalni koordinator projekta ODYSSEY. On je učesnicima predstavio projekat, njegove ciljeve i partnere, a zatim je izložio teme o kojima će učenici debatovati i upoznao nastavnike sa sadržajem obrazovnih paketa i agendom projektnih aktivnosti.

Potom je Maja Keskinov, stručni saradnik na projektu ODYSSEY, govorila o veštinama komunikacije i upoznala prisutne sa sadržinom nastavnih planova o komunikaciji, logici i strukturi naučnih objašnjenja.

Marija Meršnik, takođe stručni saradnik na projektu, predstavila je nastavnicima, budućim realizatorima projekta u školama, aplikaciju Mentimeter putem koje publika može glasati za jedan od debatnih timova i uputstvo za njeno korišćenje.

U drugom delu obuke, debatni treneri Otvorene komunikacije sa bogatim međunarodnim iskustvom Ilija Ivanišević i Miloš Marjanović najpre su upoznali nastavnike sa kratkim istorijatom debate, njenim osnovnim pojmovima, ali i kratkim pregledom razvoja i različitim debatnim formatima. Ivanišević i Marjanović su objasnili šta sve podrazumeva format debate oksfordskog tipa: kakva su njegova pravila; kakva je struktura debate i uloga govornika u njoj; kako izgleda format debate u učionici, a kako takmičarski format debate.

Debatni treneri su se zatim osvrnuli na problem argumentacije i njene izgradnje i strukture, uz izlaganje primera dobro razvijenih argumenata. U poslednjem segmentu obuke izvedena je simulacija debate u trajanju jednog školskog časa koju su moderirali Ivanišević i Marjanović, a nastavnici su se oprobali u ulozi debatera, sudija i evidentičara.

U projektu ODYSSEY (Erasmus+) učestvuju partneri iz četiri države: Institut za geofiziku Poljske akademije nauka (Poljska), Centar za promociju nauke (Srbija), Centar za otkrivanje energije (Estonija) i Helenski institut za proučavanje retorike i komunikacije (Grčka). Projektom ODYSSEY rukovodi partner iz Poljske, a ulogu koordinatora u Srbiji obavlja Centar za promociju nauke. Ovaj projekat, koji finansira Evropska komisija kroz program Erasmus+, otpočeo je u oktobru 2018. godine i traje do marta 2021. godine.

Ideja koja stoji u osnovi projekta ODYSSEY jeste da se kroz negovanje retoričkih veština podržava razvoj kritičkog mišljenja kod učenika, da se oni osposobe za korišćenje različitih izvora saznanja, kao i za proveru njihove verodostojnosti, uz isticanje značaja građanskog vaspitanja i širenje tolerancije i demokratskih vrednosti.

Cilj ovog projekta jeste da razvije veštine argumentacije i poveća interesovanje za predmete iz oblasti prirodnih nauka, tehnologije, tehnike i matematike (engl. STEM ‒ Science, Technology, Engineering and Mathematics) kod mladih uzrasta između 13 i 19 godina kroz organizovanje debatnih takmičenja na teme iz naučnih oblasti.

Ostale aktivnosti

Politika upravljanja kolačićima

Kolačići su male tekstualne datoteke koje se koriste kako bi korisničko iskustvo na veb-sajtovima bilo efikasnije. Zakonom je predviđeno da možemo čuvati kolačiće na vašem uređaju ako su strogo neophodni za rad ovog sajta. Za sve ostale tipove kolačića nam je potrebna vaša saglasnost. Saznajte više o tome kako obrađujemo lične podatke iz naše Politike privatnosti.