Od 1. decembra 2015. jedan dnevni list u Republici Srbiji izlazi bez horoskopa – umesto njega, dnevnik “Danas” objavljuje rubriku “Teleskop”
[:]
Od 1. decembra 2015. jedan dnevni list u Republici Srbiji izlazi na kioske bez rubrike Horoskop. Naime, dnevnik “Danas” više nema dnevne astrološke prognoze za znake Zodijaka, a umesto njih svakodnevno objavljuje rubriku “Teleskop”.
Ovo je prvi rezultat inicijative koju je, uz brojne druge nove akcije, radionice, tribine, izložbe i manifestacije ove jeseni pokrenuo Centar za promociju nauke.
Na ovu konkretnu ideju prvi je reagovao dnevni list “Danas” koji se uz puno entuzijazma upustio u do sada neviđenu avanturu – umesto horoskopa, “Danas” će ubuduće objavljivati rubriku posvećenu pojavama koje se svake večeri zaista vide na noćnom nebu, ali i drugim zanimljivim pričama iz astronomije (logo nove rubrike “Teleskop” na slici gore).
Imajući u vidu da astrologija nije nauka, da je zasnovana na vekovima unazad osporenim hipotezama i da predikcije budućnosti koje rubrike posvećene horoskopu prenose predstavljaju ništa drugo nego – netačne informacije, CPN u okviru ove inicijative predlaže i drugim svojim medijskim partnerima da razmisle o opravdanosti postojanja horoskopa i zameni ove rubrike adekvatnim naučnopopularnim sadržajem.
Uzimajući u obzir da za mnoge građane Republike horoskop predstavlja razonodu, cilj ove akcije ni u kom slučaju nije progon astrologije, kao ni bilo koje delatnosti koja nije protivzakonita, već njena jednostavna zamena zanimljivom i zabavnom naukom, uz lagano izmeštanje horoskopa iz mejnstrim medija ka margini društva, gde se pre više decenija i nalazio.
Zajednička akcija ove vrste neće rešiti brojne probleme koje danas imaju i mediji i nauka, ali u teškim vremenima za obe delatnosti ona može biti jedan mali, ali presudan zajednički korak ka jačanju kulture nauke i razvoju Srbije kao zemlje znanja.
Centar će dati podršku svim medijima u proizvodnji alternativnih rubrika zasnovanih na nauci. Budući da se mnogi mediji nalaze u teškoj finansijskoj situaciju, kako je ne bi dodatno otežao CPN je pre ovog poziva proverio koliko horoskop zaista doprinosi čitanosti i prodaji štampe.
Zajedno sa agencijom MASMI, Centar je organizovao istraživanje na uzorku od 500 redovnih čitalaca štampe i ustanovio da Horoskop nije čitana rubrika i da bi njih 98,8 odsto kupovalo svoj dnevni list i ako ona ne bi imala horoskop.