Финална конференција пројекта COOLSCHOOLS одржана у Бриселу

Финална конференција пројекта COOLSCHOOLS одржана у Бриселу

Конференција под називом „Трансформација школских дворишта за одрживу урбану трансформацију“ одржана је, од 22. до 24. јануара 2025, у просторијама организације Brussels Environmental – градске службе за заштиту животне средине града Брисела.

У сусрет завршетку пројекта, на конференцији су публици и стручној јавности представљени бројни резултати реализовани кроз три године посвећеног рада. То се, пре свега, односи на спроведене студије у пилот-градовима Ротердаму, Бриселу, Барселони и Паризу, које су јавно доступне путем сајта пројекта, као и циљева града Брисела кроз програм Opération Ré-création организације Brussels Environmental, која је задужена за унапређење квалитета живота грађана кроз зелену транзицију и имплементацију одрживих решења, укључујући и зелену трансформацију школских дворишта. Посебан акценат је стављен на иницирање европске мреже кроз коју би се наставило деловање окупљених у пројекту, али и екстерних актера, у циљу зелене трансформације школских дворишта и јавних површина широм Европе.

У оквиру постер сесије, представници градова учесника пројекта су представили студије случаја кoje су се бавиле темама ренатурализације градова кроз питања одржавања, континуираног ангажмана и умножавања акција озелењавања урбаних средина. Центар за промоцију науке је истакао своје активности и резултате у оквиру Хоризонт Европа пројекта LEVERS, кроз који са локалним партнерима ради на креирању унапређених уредби за одржавање зелених површина – травњака, у циљу подршке полинаторима у урбаним условима. Град Ротердам, један од партнера пројекта COOLSCHOOLS, већ је усвојио нове агенде у погледу редефинисања динамике косидбе травнатих површина у циљу подршке биодиверзитету.

Неке од кључних тема које су покренуте, како кроз презентације и пратеће дискусије тако и кроз формат world cafe радионица, јесу питања јавног финансирања и издвајања средстава за зелену трансформацију школских дворишта и стратешких циљева градова у циљу подршке оваквим иницијативама. Отворена су и важна питања о безбедности у контексту друштава која иду ка „чистим просторима“, у којима је сусрет са природом и њеним елементима, а самим тим и са микробима, непосредан а раније доживљаван као небезбедан. Ово (не)разумевање нас је удаљило од за наш имунитет и за многе друге сврхе преко потребног контакта са природом, као и од суштинског доживљаја баланса и суживота са другим организмима, без којих, на крају, ни наш живот није могућ и чини нас све мање отпорним. 

Посебно је истакнута важност теме креирања културе и менталитета брижности и неге кроз акције озелењавања школских дворишта и укључивања деце и младих са циљем развоја друштва које је у стању да коегзистира и подржава природу. Кроз спроведена истраживања истакнут је раскорак у доступности зелених површина, не само у склопу школских дворишта већ и свих делова града, па је тако у Паризу и Барселони доступност већа за маргинализоване групе и групе нижег социо-економског статуста, док је Бриселу и Ротердаму обрнуто.

Другог дана конференције организована је посета једној од школа у склопу програма Opération Ré-création. У питању је струковна средња школа где су ученици и ученице школе предводили обилазак њиховог дворишта које, заједно са посвећеним професором природних наука, користе за наставу кроз зелену трансформацију. Часови хемије се, тако, за оне који имају предмет козметологије спроводе креирањем сусптанци уз помоћ биља убраног и гајеног у школској башти. Праве се и оброци у школској кантини и незаборавни чили рецепти, који се по осмесима и љутини памте.

За крај наводимо као илустрацију утисак девојчице из Шпаније чија је школа прошла кроз трансформацију. У једном од разговора о новоуређеном дворишту и шта је оно што примећује као главну разлику, она је рекла: „Чоколада коју сам јела испод дрвета које је сада у дворишту није се истопила као раније док га није било.“

Ова изјава је још један подсетник о неминовности промене климе у нашим градовима, и тога шта само једно дрво може да учини и колико може да нас заштити, не само од јаког сунца. А шта тек читав екосистем биљних врста може учинити у погледу смањења буке и креирања станишта, не само за нас већ и друге животиње? Ово је прича о суживоту где смо ми, људи, само један од становника, али очигледно једини који сопственим акцијама и урбаним политикама доприноси креирању окружења у којем је квалитет живота све лошији, упркос свим научним и практичним сазнањима. На крају је ипак јасно да кроз одрживе праксе и благовремене акције за климу можемо преокренути сценарио у корист квалитетнијег свакодневног живота свих генерација.

Унутар пројекта COOLSCHOOLS, подржаног кроз ЕУ Програм Урбана Европа, Центар за промоцију науке има статус придруженог партнера. Основна улога Центра је у представљању локалних искустава и сродних активности, и активна дисеминација пројектног приступа, методологије и резултата. Током три године трајања пројекта, Центар је локалним доносиоцима одлука и другим кључним актерима у домену образовања представљао конкретне моделе озелењавања школских дворишта.

Више о пројекту COOLSCHOOLS можете видети на следећем линку.

Остале активности