Od ozelenjavanja školskih dvorišta do povećanog gradskog biodiverziteta: teorije i studije slučaja, zasnovano na transformaciji školskih dvorišta u Barseloni, Briselu, Parizu i Roterdamu, projekat Coolschools istražuje kako prakse ozelenjavanja školskih dvorišta doprinose socio-ekološkoj transformaciji u korist urbane održivosti, klimatske rezilijentnosti, socijalne pravde i kvaliteta obrazovih praksi.
Konferencija je započeta internim sastankom partnera projekta koji su bili u prilici da porazgovaraju o dosad sprovedenim aktivnostima na temu adaptacije na klimatske promene, biodiverziteta i socio-urbane prakse, zdravlja i socio-kulturološke transformacije, upravljanja i pedagoške transformacije.
Program je nastavljen kroz seriju prezentacija o kvalitetu i povećanju biodiverziteta u urbanim sredinama. Upoznati smo sa planom biodiverziteta i strategijom grada Pariza, koja se sprovodi od 2018. godine, ali i sa studijom koja je merila udeo prostora školskih dvorišta u zelenim koridorima unutar gradskih sredina i njihovim značajnim doprinosom u povećanju biodiverziteta. Pored toga, upoznali smo se sa konceptom mikro šume, koji je primenjen u Rimu, a uključivao je i đake koji su učestvovali u osmišljavanju, sadnji i seriji naučnoistraživačkih vežbi koje su predstavili lokalnoj zajednici.
Iz Velike Britanije smo saznali o praksi ozelenjavanja školskih dvorišta i podrške nastavnom osoblju da nastavu sprovode u otvorenim prostorima uz seriju priručnika, setova i praktičnih vežbi, kao i finansijsku podršku. Sigrun Grun iz Holandije nam je, iz ugla 20-godišnje prakse, predstavila svoj proces rada sa decom i mladima na ozelenjavanju dvorišta u svim fazama od planiranja, preko izvođenja do održavanja. Grun je istakla ulogu i važnost kreiranja funkcionalno nedefinisanih prostora koji podstiču imaginaciju, kao i kreiranja zona koje su fizički izazovne i preispituju standarde generičkih rešenja i ideju rizika u igri.
Pored toga, učesnici su obišli dva školska dvorišta transformisana u okviru projekta OASIS grada Pariza, koji prati strategiju za veću rezilijentnost ovog grada. Namera OASIS projekta je da se poveća i promoviše diverzitet prostora za decu, da se priroda stavi u fokus edukativnih projekata i prostora i da se razviju nove aktivnosti inspirisane igrom. Partneri su, u obilasku, mogli praktično da dožive i bolje razumeju implementaciju projekta, dalji život i izazove u fazama koje slede. Kao što su gosti iz Roterdama, na osnovu višegodišnje prakse, podvukli, od velikog značaja je budžetski i participativno planirati održavanje ovih prostora, kao i izmene i dopune projekta nakon implementacije.
Poslednji dan bilo je prilike da u poster-sesiji otkrijemo primere dobre prakse širom Evrope i sveta. Mogli smo dublje da uronimo u specifičnosti različitih konteksta i, najvažnije, da se inspirišemo jer smo, zavaljujući ovom događaju, videli da se na sve više strana aktivira tema o značaju ozelenjivanja školskih dvorišta, ne samo u pogledu adaptacije na sve intenzivnije efekte klimatskih promena, već i psihofizičkih benefita za mlade i zajednicu kojoj su namenjeni.
U okviru projekta Coolschools Centar za promociju nauke ima status pridruženog partnera. Osnovna uloga Centra je stoga u predstavljanju lokalnih iskustava i srodnih aktivnosti i aktivnoj diseminaciji projektnog pristupa, metodologije i rezultata. Tokom tri godine trajanja projekta, Centar će imati ulogu i da lokalnim donosiocima odluka i drugim ključnim akterima u domenu obrazovanja predstavi konkretne modele ozelenjivanja školskih dvorišta.
Više o projektu COOLSCHOOLS možete videti na linku.