Одравњивање у Панчеву

Одравњивање у Панчеву

У Дому омладине у Панчеву је 5. децембра представљено ново издање ЦПН-а ”Одравњивање” Ника Сузениса[:]

15304547_758319744322176_5154545810107614136_o

Фото: Александар Стојковић

У Дому омладине у Панчеву је у понедељак, 5. децембра, представљено ново издање Центра за промоцију науке, први докторат у стрипу ”Одравњивање” аутора Ника Сузениса.

Издање на српском језику објављено је само две године након што је Ник Сузенис одбранио своју дисертацију и годину дана након што је Harvard University Press  објавио његов рад. ”Одравњивање” је једно од најзапаженијих издања у Америци и први стрип који је Harvard University Press  објавио у својој историји.

На промоцији су говорили Иван Умељић, уредник српског издања из Центра за промоцију науке, Александар Зограф, познати стрип цртач, и Марија Новаковић, преводилац издања на српски језик.

Александар Зограф је истакао да је ово издање занимљиво, између осталог, и због тога што водећи стрип цртачи никада нису долазили из академских кругова. Са друге стране, он је истакао и едукативну страну стрипа наводећи пример comics science чија популарност све више расте  и пример болнице која је након што упутсва о потенцијалној епидемији нико није читао, позвала цртаче да их преточе у стрип што је изазвало велико интересовање.

Марија Новаковић  је говорила о преводилачким изазовима са којим се сусрела радећи на овом издању. Она је указала на разлике у синтакси између српског и енглеског језика као и на проблем ограниченог простора за смештање текста. Осим тога Марија Новаковић је нагласила да реч ”одравњивање” не постоји у српком језику, баш као ни unflattening у енглеском.

Уредник српског издања, Иван Умељић је напоменуо да се Суезнис на почетку ослањана Маркузеову књигу ”Човек једне димензије” која је инспирисала студентски покрет 1968. године и у којој је изнета оштра критика капитализма .

Умељић је такође указао на филозофске аспекте Сузенисовог дела и објаснио да аутор полемише са Платоновом и Декартовом филозофијом које су слику и чулни опажај представљале као нешто варљиво и другоразредно. Он је истакао да аутор све време покушава да покаже да стрип у образовном систему заслужује равноправно место са осталим уџбеницима.

Остале активности