Након посете америчког неуронаучника Грега Гејџа Србији, промоције његове књиге и покретања програма неуронауке за средње школе, у Првој крагујевачкој гимназији, 10. априла, одржан је први јавни час из неуронаука.
Ученицима једне од најстаријих средњих школа у Србији донирана је „уради сам“ опрема за наставу, уз помоћ које ће заједно са наставницима спроводити различите интерактивне и практичне експерименте из неуронаука и физиологије. Овај догађај означава почетак имплементације овог иновативног програма у свим Мејкерс лабовима широм Србије.
Први јавни час неуронаука окупио је ученике и наставнике Прве крагујевачке гимназије, као и чланове Групе за образовање, Амбасаде САД и представнике медија. Славица Марковић, директорка школе, представила је гимназију која је крајем прошле године добила Мејкерс лаб – учионицу будућности, омогућавајући ученицима, као и широј заједници да иновирају, стварају и унапређују образовање. У име Групе за образовање говорили су Милош Ђуричанин, директор стратегије и развоја Нордеус фондације, и др Марјана Бркић, програмска директорка Центра за промоцију науке, која је одржала предавање о значају неуронаука. Шеф канцеларије за културу, образовање и медије Филип Бикман из Амбасаде САД у Србији, донирао је ученицима Прве крагујевачке гимназије опрему за експерименте, отворивши тако први час неуронаука.
„Неуронауке представљају прави пример мултидисциплинарности коју желимо да развијамо, и прави пример СТЕМ-а. За разумевање ових наука потребно нам је ангажовање инжењера, биолога, психолога, филозофа, програмера, како бисмо одгонетнули како функционише најкомплекснији орган у телу“, истакла је др Марјана Бркић, програмска директорка Центра за промоцију науке, и додала: „Тренутно, у нашем образовном систему не постоји свеобухватан приступ неуронаукама, већ се оне изучавају појединачно на неколико одвојених факултета. Мисија Групе за образовање је да се кроз овај пројекат неуронауке демократизују, и да укажемо на неопходност мултидисциплинарног приступа овој све важнијој области у савременом друштву.“
Ученици ове школе су се заједно са својим наставницима упустили у свет научне методологије на пољу неуронаука, кроз експериментални приступ, користећи дароване сетове опреме – Neuron SpikerBox, дизајниран са циљем да бележи електричне сигнале из нервних ћелија, и The Human SpikerBox, који омогућава бележење разноликог спектра сигнала који долазе из мишића, срца, мозга, очију и других делова тела (као што су EMG, EKG, EEG и EOG).
Уз донирану опрему, ученици свих Мејкерс лабова у Србији имаће приступ и проширеном српском издању књиге „Како ваш мозак ради“, коју је првобитно објавио престижни MIT Press, у сарадњи са Грегом Гејџом, америчким научником и TED говорником. Књига представља богату ризницу лекција из неуронаука, која ће публици пружити не само ближи увид у ову дисциплину, већ и инспирацију за нове експерименте. Овај догађај је увод експериментални приступ на пољу неуронаука, након чега ће ученици наставити да истражују, проверавају феномене, и испољавају своју машту кроз научни приступ.
Група за образовање наставиће да одржава обуке и у свим осталим школама у мрежи Мејкерс лабова, како би ово драгоцено знање и искуство наставници школа могли да пренесу својим ученицима, али и наредним генерацијама. Поред већ 14 отворених, током 2024. планира се отварање још најмање 13 Мејкерс лабова широм земље.
Овај подухват део је ширег циља Групе за образовање, коју чине Центар за промоцију науке, Нордеус фондација, Достигнућа младих у Србији и Иницијатива „Дигитална Србија“ – да се знања и вештине које су неопходне за разумевање света и развој каријере у 21. веку интегришу у образовни систем Србије..
Фото: Марко Рисовић