ОКРУГЛИ СТО „ЗЕЛЕНИ ДНЕВНИК“ ОДРЖАН У ВРШЦУ

ОКРУГЛИ СТО „ЗЕЛЕНИ ДНЕВНИК“ ОДРЖАН У ВРШЦУ

У понедељак, 23. октобра 2023. године, у Школском центру „Никола Тесла“ у Вршцу, одржан је округли сто поводом завршетка акције „Зелени дневник“, која је, као део иницијативе „Истраживачи у школама“, реализована у оквиру Европске ноћи истраживача, пројекта Refocus Art. Овим пројектом координира Центар за промоцију науке, заједно са партнерима Институтом за биолошка истраживања „Синиша Станковић“, Универзитета у Београду, Природно-математичким факултетом Универзитета у Нишу и Заводом за заштиту споменика културе у Крагујевцу.

Скуп је отворио руководилац Сектора за међународну сарадњу Центра за промоцију науке Добривоје Лале Ерић, који је, говорећи о климатским променама, нагласио да младим генерацијама остављамо неповољно климатско наслеђе, а на њима је да буду мудрији од нас.

Осамдесеторо учесника из осам средњих и основних школа представило је резултате својих истраживања, који су били усмерени на сложена питања климатских промена. Било је ту невероватних flipbook-ова, снимака дроном, видео-записа, предлога мобилних апликација, корисних и промишљених „зелених“ решења за школе и целу заједницу, технолошког и иновативног приступа, одличних фотографија, закључака, као и још много тога.

Ученици ОШ „Николај Велимировић“ из Шапца говорили су о изазовима које су имали при коришћењу Arduino комплета за мерење климатских параметара, а приказали су и планове које имају за своје школско двориште (грађење хидропонијске баште). Ученици СШ „Душан Тривунац Драгош“ из Сврљига представили су идеју иновативне апликације Green Life која би садржала калкулатор еколошког и карбонског отиска као мере нашег утицаја на животну средину и климатске промене. Електротехничка школа „Никола Тесла“ из Ниша предложила је активности за прилагођавање школског дворишта на климатске промене, радионице на тему климатских промена и уређење школског дворишта које, између осталог, обухвата и ,,пошумљавање” школе, а било је речи и о другим еколошким иницијативама. Ученици Школског центра „Никола Тесла“ из Вршца резултате свог мерења упоредили су с онима из 2003. године и са својим сазнањима детаљно упознали присутне, док је Гимназија „Стеван Пузић“ из Руме, поред представљања резултата мерења, учеснике упутила и у конструктивна решења која би помогла да се у околини школе локално снизи температура и ублажи ефекат стаклене баште. Гимназија „Светозар Марковић” из Ниша кроз фотографије показала је публици како је изгледао њихов први сусрет са акцијом ”Зелени дневник”, наглашавајући да је највећи бенефит овог пројекта била управо прилика да усвоје нове вештине, као што је програмирање. Гимназија Прибој представила је детаљан план за озелењавање задњег дворишта њихове школе, док је Прва крагујевачка гимназија  изложила идеју за преуређење њиховог ,,Парка науке” и побољшање зеленог зида у дворишту.

Центар за промоцију науке представила је Катарина Стекић из Сектора за међународну сарадњу, која је присутне упознала са актуелним и долазећим програмима, као што су LESTO, LOESS, LEVERS, STEAM Learning Ecologies, Carbon Act, Fem Power и Образовање за дигиталну економију, потенцијално корисним подједнако за професоре и ученике.

Након презентација уприличена је својеврсна дискусија на којој су се упоређивала сазнања и искуства, усвојили нови научни концепти, појаве и процеси, стекле одређене вештине, уз обострано обећање да ће оваквих сусрета бити више у будућности, јер не само да су важна као део процеса умрежавања институција од значаја, већ – што је једнако важно  – могу изнедрити лепе и дугорочне пријатељске релације.

Финансирано средствима Европске уније. Изнесени ставови и мишљења су ставови и мишљења аутора и не морају се подударати са ставовима и мишљењима Европске уније или Европске извршне агенције за образовање и културу (EACEA). Ни Европска унија ни EACEA не могу се сматрати одговорнима за њих.

Остале активности