OKRUGLI STO „ZELENI DNEVNIK“ ODRŽAN U VRŠCU

OKRUGLI STO „ZELENI DNEVNIK“ ODRŽAN U VRŠCU

U ponedeljak, 23. oktobra 2023. godine, u Školskom centru „Nikola Tesla“ u Vršcu, održan je okrugli sto povodom završetka akcije „Zeleni dnevnik“, koja je, kao deo inicijative „Istraživači u školama“, realizovana u okviru Evropske noći istraživača, projekta Refocus Art. Ovim projektom koordinira Centar za promociju nauke, zajedno sa partnerima Institutom za biološka istraživanja „Siniša Stanković“, Univerziteta u Beogradu, Prirodno-matematičkim fakultetom Univerziteta u Nišu i Zavodom za zaštitu spomenika kulture u Kragujevcu.

Skup je otvorio rukovodilac Sektora za međunarodnu saradnju Centra za promociju nauke Dobrivoje Lale Erić, koji je, govoreći o klimatskim promenama, naglasio da mladim generacijama ostavljamo nepovoljno klimatsko nasleđe, a na njima je da budu mudriji od nas.

Osamdesetoro učesnika iz osam srednjih i osnovnih škola predstavilo je rezultate svojih istraživanja, koji su bili usmereni na složena pitanja klimatskih promena. Bilo je tu neverovatnih flipbook-ova, snimaka dronom, video-zapisa, predloga mobilnih aplikacija, korisnih i promišljenih „zelenih“ rešenja za škole i celu zajednicu, tehnološkog i inovativnog pristupa, odličnih fotografija, zaključaka, kao i još mnogo toga.

Učenici OŠ „Nikolaj Velimirović“ iz Šapca govorili su o izazovima koje su imali pri korišćenju Arduino kompleta za merenje klimatskih parametara, a prikazali su i planove koje imaju za svoje školsko dvorište (građenje hidroponijske bašte). Učenici SŠ „Dušan Trivunac Dragoš“ iz Svrljiga predstavili su ideju inovativne aplikacije Green Life koja bi sadržala kalkulator ekološkog i karbonskog otiska kao mere našeg uticaja na životnu sredinu i klimatske promene. Elektrotehnička škola „Nikola Tesla“ iz Niša predložila je aktivnosti za prilagođavanje školskog dvorišta na klimatske promene, radionice na temu klimatskih promena i uređenje školskog dvorišta koje, između ostalog, obuhvata i ,,pošumljavanje” škole, a bilo je reči i o drugim ekološkim inicijativama. Učenici Školskog centra „Nikola Tesla“ iz Vršca rezultate svog merenja uporedili su s onima iz 2003. godine i sa svojim saznanjima detaljno upoznali prisutne, dok je Gimnazija „Stevan Puzić“ iz Rume, pored predstavljanja rezultata merenja, učesnike uputila i u konstruktivna rešenja koja bi pomogla da se u okolini škole lokalno snizi temperatura i ublaži efekat staklene bašte. Gimnazija „Svetozar Marković” iz Niša kroz fotografije pokazala je publici kako je izgledao njihov prvi susret sa akcijom ”Zeleni dnevnik”, naglašavajući da je najveći benefit ovog projekta bila upravo prilika da usvoje nove veštine, kao što je programiranje. Gimnazija Priboj predstavila je detaljan plan za ozelenjavanje zadnjeg dvorišta njihove škole, dok je Prva kragujevačka gimnazija  izložila ideju za preuređenje njihovog ,,Parka nauke” i poboljšanje zelenog zida u dvorištu.

Centar za promociju nauke predstavila je Katarina Stekić iz Sektora za međunarodnu saradnju, koja je prisutne upoznala sa aktuelnim i dolazećim programima, kao što su LESTO, LOESS, LEVERS, STEAM Learning Ecologies, Carbon Act, Fem Power i Obrazovanje za digitalnu ekonomiju, potencijalno korisnim podjednako za profesore i učenike.

Nakon prezentacija upriličena je svojevrsna diskusija na kojoj su se upoređivala saznanja i iskustva, usvojili novi naučni koncepti, pojave i procesi, stekle određene veštine, uz obostrano obećanje da će ovakvih susreta biti više u budućnosti, jer ne samo da su važna kao deo procesa umrežavanja institucija od značaja, već – što je jednako važno  – mogu iznedriti lepe i dugoročne prijateljske relacije.

Finansirano sredstvima Evropske unije. Izneseni stavovi i mišljenja su stavovi i mišljenja autora i ne moraju se podudarati sa stavovima i mišljenjima Evropske unije ili Evropske izvršne agencije za obrazovanje i kulturu (EACEA). Ni Evropska unija ni EACEA ne mogu se smatrati odgovornima za njih.

Ostale aktivnosti