Семинар о рецензирању

Обука за истраживаче


Семинар о рецензирању

Група истраживача, који су уједно рецензенти и чланови уредништава међународних часописа (а неки и учесници COST акције TD1306 „New frontiers in peer-review“), у сарадњи са Центром за промоцију науке (ЦПН), креирала је семинар о рецензирању, намењен докторандима и млађим истраживачима. На појединим факултетима у Србији студенти се обучавају за писање научних радова, док обуке за рецензирање готово да нема. Анкета спроведена међу уредницима 22 часописа који се штампају у Србији (одговорило је 50 од 70 уредника) показала је да је процес рецензирања неефикасан, највише због слабог одзива позваних рецензената, дугог чекања на рецензију, а у извесној мери и због недовољне компетентности и стручности рецензената. Став једног броја уредника је да је образовање и тренинг рецензената (посебно младих) пут којим треба ићи да би се побољшала ефикасност.

Теме

Трочасовни семинар у коме учествује петоро предавача обухвата теме у распону од тога како добро урадити рецензију, преко етике у рецензирању до епистемолошких аспеката писања и рецензирања научних радова и функционисања специфичних рецензентских мрежа и платформи као што је Publons. Угледни предавачи са богатим искуством уређивања и рецензирања за реномиране научне часописе осврћу се и на бројна занимљива питања која су у вези са процесом рецензирања: зашто рецензирати?; шта су циљеви рецензирања?; да ли рецензент помаже уреднику часописа или аутору?; да ли је рецензент и аутор рада који рецензира?; да ли рецензент може бити објективан?; да ли се рецензирање може цитирати?; као и многа друга питања.

Статистика

Семинар је током 2017. и 2018. одржан пет пута: у Центру за промоцију науке и у Ректоратима Универзитета у Нишу, Новом Саду и Крагујевцу. Семинару је укупно присуствовало 275 полазника, од чега су 84 % чинили млади истраживачи (докторанди, истраживачи), а 16% старији професори и научни радници. Њих 31% је припадало је области друштвено-хуманистичких наука, 30% је потицало из техничко-технолошких, 24% из природно-математичких, а 15% из области медицинских наука. Организатори семинара су става да треба наставити са образовањем рецензената, да су припадници академске заједнице веома заинтересовани за ту тему, а резултат тест рецензије је показао да постоји и реална потреба за оваквом едукацијом. Обучавањем младих повећаће се компетентност појединаца, број расположивих рецензената, а самим тим и ефикасност процеса рецензирања у часописима.

ПОВЕЗАНО

Politika upravljanja kolačićima

Kolačići su male tekstualne datoteke koje se koriste kako bi korisničko iskustvo na veb-sajtovima bilo efikasnije. Zakonom je predviđeno da možemo čuvati kolačiće na vašem uređaju ako su strogo neophodni za rad ovog sajta. Za sve ostale tipove kolačića nam je potrebna vaša saglasnost. Saznajte više o tome kako obrađujemo lične podatke iz naše Politike privatnosti.