Centar za promociju nauke, u saradnji sa saradnicima iz Instituta za filozofiju Filozofskog fakulteta Univerziteta u Beogradu, organizovao je 4. decembra u Četrnaestoj beogradskoj gimnaziji radionicu „Prepoznaj falsifikat: ChatGPT i DALL-E u kontekstu domaćeg kulturnog nasleđa“.
Nastavnici i učenici ove vračarske srednje škole imali su priliku da kroz interakciju sa čet-botovima procene na koji način najsavremeniji tehnološki alati, kao što su ChatGPT i DALL-E, mogu da oblikuju kulturu našeg društva. Oni su najpre upoznati sa osnovnim terminima u vezi sa tehnologijom obrade prirodnih jezika i temom radionice. Zatim su im, u delu radionice koji se odnosio na ChatGPT, dodeljene uloge „falsifikatora“ ili „procenjivača“. U DALL-E segmentu radionice, učesnici su zamenili strane i tako dobili priliku da se oprobaju u obe uloge.
U ChatGPT delu radionice učesnici su procenjivali da li je reč o originalnim citatima domaćih pisaca, dok se u DALL-E odeljku razmatralo da li je ono što vidimo zaista delo nekog domaćeg slikara. Zadatak „falsifikatora“ bio je da uz pomoć modela pripreme nekoliko sličnih citata i slika, dok su „procenjivači“ pokušali da utvrde šta je originalno delo, a šta falsifikat!
Ova radionica deo je niza radionica „Prepoznaj falsifikat: ChatGPT i DALL-E u kontekstu domaćeg kulturnog nasleđa“, koje su započele postavljanjem multimedijalne umetničke instalacije „Etički izazovi novih tehnologija: ChatGPT i obrada prirodnih jezika“ na prvom spratu Filozofskog fakulteta, koja je razvijena u sklopu međunarodnog projekta TechEthos (Horizont 2020).